To tværfaglige hold er videre i konkurrence om underføring i Køge

  • DJI 0575 Web Underføringen skal forbinde Kulturtorvet (i forgrunden til venstre) med Havnepladsen på den anden side af jernbanen. Foto: Ulrik M. Eriksen, SEES Media
Efter en første runde i Køge Kysts projektudviklingskonkurrence er de to hold valgt, som frem mod november skal udarbejde forslag til udformningen af Køges nye underføring under jernbanen.

Om cirka tre et halvt år skal en lys og bred passage under jernbanen forbinde Kulturtorvet og Havnepladsen i Køge og sætte en stopper for en menneskealders ventetider ved bommene for fodgængere og cyklister. Hvordan den mere konkret skal udformes og de tilstødende byrum indrettes, bliver en udfordring for to hold af fagprofessionelle, ledet af entreprenørvirksomhederne Arkil og CG Jensen.

Det står klart, efter at Køge Kysts bestyrelse har vurderet fire indkomne tilbud i første fase af en projektudviklingskonkurrence og vurderet, hvilke to hold, der kan give mest kvalitet for pengene.

- Uanset hvem, der sidst på året får opgaven med at anlægge underføringen, kan vi godt regne med, at det er kompetente kræfter, både hvad angår teknik og arkitektur. Vi glæder os meget til at se, hvad de to hold vil byde ind med over det næste halve års tid, siger projektdirektør i Køge Kyst Peter Kjølby.

Arkil har allieret sig med Schønherr til landskabsarkitektopgaven og Artelia som rådgivende ingeniør, mens CG Jensen er gået sammen med Thing-Brandt Landskab og med WSP som rådgivende ingeniør.

Borgerinput indgår i arbejdet

Begge hold skal som led i opgaven forholde sig til resultaterne af en dialogproces med borgere og interessenter, som Køge Kyst gennemførte i maj for at få input til udformningen af den nye underføring og indretning og brug af de tilstødende byrum Kulturtorvet og Havnepladsen.

Her kom 142 besvarelser ind, og den største fællesnævner var et ønske om flere grønne planter i området. Der var også meget vægt på, at der skal være plads til byliv på pladserne samtidig med ønsket om en bred, lys, tryg og sikker passage, der er stimulerende for sanserne. Endelig har mange peget på et behov for, at projektet styrker forbindelserne mellem byens knudepunkter, især for cyklister.

Selvom der således er et vist spillerum i forhold til udformning af underføringen og indretning af byrummene, er der også mange tekniske bindinger i det komplicerede projekt, og det ligger på forhånd fast, at hensyn til både sikkerhed, klima og miljø skal være stærkt i fokus.

Til november udpeger Køge Kysts bestyrelse det vindende projekt, og herefter skal vinderholdet optimere designet og færdigprojektere underføringen, mens Køge Kommune udarbejder lokalplan og andre myndighedsdokumenter.

Underføringen forventes færdiganlagt i slutningen af 2028.

Se også nyheden "Køge Kyst skyder konkurrence om underføring i gang og inviterer til borgerdialog" (29. april 2025).

  

Fakta om underføringen

• Selve den overdækkede passage bliver cirka 60 meter lang
• På begge sider kommer der en 80-90 meter lang rampe, der fungerer som op- og nedkørsel for cyklister
• Loftshøjden i underføringen bliver minimum 2,6 meter det laveste sted
• Loftet bliver udført som tre parallelle dæk med mellemrum imellem, så der kan komme dagslys ned i underføringen på hver side af jernbanen

  • IMG 2134 Web Køge Kyst i dialog med borgere på Kulturtorvet i Køge den 15. maj. Input fra borgere og interessenter skal nu indgå i de to holds arbejde. Foto: Køge Kyst