Som den sidste del af Køge Kysts projekt omkring Stationsbroen går Køge Kyst i januar i gang med at etablere en overdækning af trappen til perrontunnelen mellem spor 2 og 3 på Køge Station og at afblænde den del af tunnelen, som ligger øst for jernbanen.
Tiden er nu kommet til at afslutte projektet omkring Stationsbroen over Køge Station, og i den forbindelse udfører Køge Kyst de sidste arbejder, som er aftalt mellem projektets parter Banedanmark, Køge Kommune og Køge Kyst.
Arbejderne, som varer fra januar 2025 og frem til sommeren 2025, handler om at afblænde den østlige del af den gamle perrontunnel, mellem jernbanen og Collstropgrunden, og at overdække trappenedgangen mellem spor 2 og 3 på Køge Station.
Fra den 6. januar begynder Køge Kysts entreprenør CG Jensen at etablere afspærrede arbejdsområder på dele af Collstropgrunden, som i dag er parkeringsplads.
I februar etablerer entreprenøren en overdækning af trappen mellem spor 2 og 3 i form af en let stålkonstruktion i samme stil som beklædningen på Stationsbroens elevatortårne. Der vil af hensyn til togtrafikken udelukkende blive arbejdet på perronen i nattetimerne. Her kan trafikken på Østre Banevej imidlertid blive påvirket, da ståloverdækningen skal hejses ind med kran,
Herefter går Køge Kyst og CG Jensen i gang med selve afblændingen af perrontunnelens østlige del. Det omfatter blandt andet nedrivning af den lille bygning over trappenedgangen til tunnelen fra Collstropgrunden, opbrydning af belægninger, nedtagning af installationer, ledningsarbejder, støbning af vægge og opfyldning af hulrummene.
Betydning for trafikanter
I februar kan der efter behov være natlige spærringer af Østre Banevej på grund af kranarbejde. Der vil være etableret omkørsel.
På parkeringspladsen på Collstropgrunden bliver det nødvendigt at spærre en række båse af for at etablere arbejdsområder for entreprenøren, men der vil stadig være p-pladser nok til bilisterne i hele perioden.
Togpassagerer på Køge Station berøres ikke, og selve togtrafikken bliver ikke berørt, da der kun vil være natlige sporspærringer undervejs.