Nu er det tid til at afslutte Stationsbro-projektet, og i den forbindelse udfører Køge Kyst de sidste arbejder, som er aftalt mellem projektets parter Banedanmark, Køge Kommune og Køge Kyst. I den forbindelse etablerer Køge Kyst en overdækning af trappen mellem spor 2 og 3 og afblænder den gamle gangtunnel mellem Collstropgrunden og jernbanen.
Fra omkring den 6. januar 2025 har Køge Kysts entreprenør CG Jensen etableret afspærrede arbejdsområder på Collstropgrunden, som i dag er parkeringsplads.
I februar gennemfører CG Jensen arbejder på perronen mellem spor 2 og 3, idet trappenedgangen til gangtunnelen her skal overdækkes. Dette arbejde bliver hovedsagelig udført som natarbejde. Der vil af hensyn til togtrafikken udelukkende blive arbejdet på perronen i nattetimerne.
Herefter går Køge Kyst og CG Jensen videre med alle de arbejder, der skal til for at afblænde den østlige del af perrontunnelen. Det omfatter blandt andet nedrivning af den lille betonbygning med trappenedgang til tunnelen fra Collstropgrunden, opbrydning af belægninger, nedtagning af installationer, ledningsarbejder, støbning af vægge og opfyldning af hulrummene.
Betydning for trafikanter
Det har været nødvendigt at inddrage en række parkeringsbåse på Collstropgrunden til byggeplads for arbejdet med færdiggørelsen af Stationsprojektet. Erfaringsmæssigt vil der fortsat være parkeringspladser nok på Collstropgrunden. Også kiss and ride-pladserne er nu sløjfet midlertidigt for at sikre materialeoplag og sikkerhed i forbindelse med nedrivning af adgangsbygningen til perrontunnelen.
Der har i starten af februar været natlige vejspærringer af Østre Banevej med omkørsel via Collstropgrunden og deraf følgende midlertidig flytning af busstoppesteder. Dette blev hurtigt afsluttet igen, og trafikken berøres ikke yderligere.
Køge Kysts projekt berører heller ikke færdslen for togpassagerer på Køge Station, og selve togtrafikken bliver ikke berørt, da der kun vil være natlige sporspærringer undervejs.