NYHED 26 09 2017

Jernbaneoverkørslen åbner igen for fodgængere og cyklister

Siden juni har jernbaneoverkørslen mellem Køges bymidte og Havnepladsen været lukket for fodgængere og cyklister som følge af Køge Kysts forberedende arbejder til den kommende underføring. Nu er arbejdet næsten færdigt, og fra mandag den 2. oktober kan fodgængere og cyklister igen krydse banen.

OBS: Seneste nyt pr. 28. september: Det er nu igen muligt for fodgængere og cyklister at krydse jernbaneoverkørslen.


Efter fire måneders lukning åbner jernbaneoverkørslen ved Teaterbygningen nu igen for fodgængere og cyklister. Det sker efter planen mandag den 2. oktober, men hvis Køge Kyst bliver færdig tidligere, åbner den så snart anlægsarbejderne er afsluttet.

 

- Heldigvis er anlægsarbejdet kørt helt efter tidsplanen, og vi er glade for igen at kunne lette forholdene for byens fodgængere og cyklister, som har udvist stor tålmodighed, siger Køge Kysts projektdirektør Tove Skrumsager Frederiksen.

 

Køge Kyst sætter nu hegn op langs banen på hver side for at gøre det tydeligt, at overkørslen er lukket for biltrafik. På grund af krav fra Banedanmark om, at bilisterne ikke må være i tvivl om, at de ikke kan køre igennem, bliver det i første omgang lukkede pladehegn. Køge Kyst arbejder for om muligt at skifte dem ud senere med en anden type hegn, som gør det muligt at se fra bymidten til havnen.

 

Lukningen af jernbaneoverkørslen var først på sommeren i fokus, fordi restauranterne i ”Køges Nyhavn” blev umiddelbart ramt af de ændrede forhold, hvor fodgængere ikke kom lige så naturligt forbi. Køge Kysts løsning på det problem var et nyt byrumsmøbel for borgerne, der samtidig fungerede som scene til brug for koncerter arrangeret af restauratørerne – kombineret med en omlægning af kulturruten Tråden med blandt andet kunst i perrontunnelen ved Køge Station.

 

Glæde over samarbejde
- Vi har haft et fint samarbejde, og det er gået godt, selvom det har været en halvhård sommer på grund af vejret. Scenen har været god at have, men havde det været godt vejr, ville den have været suveræn. Lige nu er vi meget glade for, at overkørslen snart åbner igen, siger restauratør Henrik Ibsen, der sommeren igennem har koordineret booking af scenen for havnens restaurationer.

 

Også Køge Kyst glæder sig over samarbejdet. For byudviklingsselskabet har løsningen været en måde at tackle nogle af de problemer, der kan opstå, når man roder og regerer i byen.

 

- Det glæder os rigtig meget, at det takket være et godt samarbejde med restauranterne, Handelsstandsforeningen og Køge Kommune er lykkedes at fastholde opmærksomheden på havnen i en situation, hvor vi har været nødt til at spærre for den mest direkte adgang fra bymidten. For Køge Kyst har havnescenen og udsmykningen af Tråden samtidig været en ny måde at arbejde med midlertidige byrum og aktiviteter på i meget tæt sammenhæng med hele byggeprocessen og de berørte parter, siger Tove Skrumsager Frederiksen og fortsætter:

 

- Samtidig kan vi konstatere, at de to weekender, hvor vi havde varslet spunsning, også er kørt meget gelinde.

 

Forberedelser til den kommende underføring

Jernbaneoverkørslen har været lukket siden den 6. juni, da Køge Kyst hen over sommeren har udført forberedende arbejde til den underføring, som i fremtiden skal binde bymidten og havnen tættere sammen og bryde jernbanens barriere. Årsagen til lukningen har været, at det ville være for farligt at gå over banen, fordi signalanlægget til togene er ude af drift under arbejdet, mens togene fortsat kører.

 

Helt konkret har Køge Kyst i perioden støbt en metertyk og 1.000 tons tung betonplade ned under baneterrænet ved overkørslen. Når selve underføringen senere skal anlægges, vil betonpladen udgøre underføringens loft og samtidig være et stærkt fundament for jernbanesporene ovenover.

 

Hermed har Køge Kysts gennemført de arbejder, som kræver sporspærring, og efter planen skal overkørslen være åben for fodgængere og cyklister helt frem til, at den nye underføring åbner.